Norrlands modernaste trafikskola – Vi utbildar morgon­dagens trafikanter.

Körkortslån med CSN

Du som är arbetslös och uppfyller vissa villkor kan få låna pengar från CSN för att kunna ta B-körkort.

Villkor för att få körkortslån

Du måste uppfylla alla de här villkoren för att ha rätt till körkortslån:

• Du får inte ha ett svenskt B-körkort sedan tidigare.
  • Du ska ha fyllt 18 år och vara under 48 år
  • Du måste vara arbetslös och anmäld som arbetssökande hos arbets- förmedlingen. Som arbetslös räknas du även om du till exempel deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program eller om du har en etableringsplan. Kontakta Arbetsförmedlingen om du kan ansöka om CSN lån för körkortslån.
  • Trafikskolan måste ha tillstånd av Transportstyrelsen att driva trafikskola.
  • Trafikskolan behöver ha ett avtal med CSN.

Steg för steg för att ansöka om körkortslån

1. Ansök på mina sidor på www.csn.se om körkortslån.
  2. CSN prövar din ansökan och skickar ett beslut till Mina sidor. Du får ett sms eller mejl när det har kommit
  3. Berätta för din trafikskola att du har fått beslut om körkortslån, så att de kan rapportera till CSN att du är inskriven hos dem.
  4. Anmäl ditt kontonummer till Swedbanks kontoregister. Då betalar CSN ut pengarna direkt till ditt konto
  5. Du kan begära din första utbetalning från CSN när du börjar din körkortsutbildning, i samband med att din Trafikskola anmäler till CSN att du är inskriven hos dem. Utbetalningen begär du i Mina sidor på CSN hemsida. Körkortslånet betalas ut till dig och inte till Trafikskolan.

Tre stycken utbetalningar

Körkortslånet betalas ut i 3 utbetalningar, totalt 15.000 sek till dig. Körkortslånet är giltigt i 2 år från det att du fick beslutet.

1. Första utbetalningen sker i samband med att du visat upp ditt beslut från CSN om beviljat körkortslån. Första utbetalningen är på 5000 sek.

2. Andra utbetalningen kan du begära efter att du uppnått en kostnad på Trafikskolan på minst 4300 sek.

3. Tredje utbetalningen kan du begära när du ytterligare haft en kostnad på minst 5000 sek.

Kostnaderna för ditt kunskapsprov och körprov får CSN uppgift om direkt från Trafikverket när du har gjort proven. Dessa kostnader behöver du alltså inte meddela trafikskolan eller CSN.

Krav på utbetalning

Trafikskolan får inte rapportera in klumpsummor, som t ex ett paketpris. Utan har eleven köpet ett paket där exempelvis 5 körlektioner ingår, så rapporterar Trafikskolan in det till CSN efter varje genomförd körlektion.