B96 och BE

(Tungt släp)

B96 utökat släp 4250 kg - lös lektion 1654:-

Så här går det till

Utökad behörighet, B96, är för dig vart totalvikten för bil + släp inte överstiger 4250 kg. Kontakta oss för tidsbokning och genomgång av utbildningen. Under körlektionen får du lära dig att backa och manövrera med släp samt utföra säkerhetskontroll. Körningen sker i olika trafikmiljöer och du får tips på vad du kan tänka på vad gäller sparsam körning.

Beroende på förkunskap/tidsåtgång som går åt till de olika momenten kan fler lektioner behövas och detta informerar läraren om under pågående lektion, normalt räcker 1 lektion. Vissa kriterier måste vara uppfyllda innan du släpps på körprov.

Innan uppkörningen behöver du göra en fotografering som sker på Trafikverket. Vid utebliven fotografering kommer Trafikverket neka till uppkörning. Trafikskolan tillhandahåller bil + lastat släp till både lektion samt körprov.

Körkort B96 utökat släp = endast uppkörning på Trafikverket

Körkort BE tungt släp = teoretiskt prov + uppkörning på Trafikverket

Ett villkor kan för en person med funktionsnedsättning vara att fordonet ska vara utrustat på ett speciellt sätt. Den som lider av viss sjukdom kan föreläggas att läkarintyg ska skickas in efter en bestämd tid. Ett körkort kan också begränsas till att avse automatväxlade fordon.

Villkor och begränsning i behörigheten anges i körkortet med en sifferkod. Exempel: 01.06 = glasögon eller kontaktlinser, 78 = fordon utan kopplingspedal eller kopplingshandtag, 20.06 = handmanövrerad färdbroms.

Observera! Om ni har opererat ögonen se till att villkoret på körkortet tas bort. Detta för att undvika problem vid eventuellt körprov på ny behörighet. Om villkoret kvarstår, behöver ni medta glasögon annars kommer ni att avvisas från körprovet.

BE tungt släp - lös lektion utanför paket 2375:-

Så här går det till

BE körkortet är för dig som har behov att dra en tyngre släpvagn, där du har rätt att köra personbilar eller lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3500 kg, samt en eller flera släpvagnar kopplat till sådan bil förutsatt att släpvagnens eller släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500 kg. Kontakta oss för tidsbokning och genomgång av utbildningen.

För BE behörighet krävs körkortstillstånd och ett teoretiskt prov på Trafikverket. Innan uppkörningen behöver du även göra en fotografering som sker på Trafikverket. Vid utebliven fotografering kommer Trafikverket neka till uppkörning.

Trafikskolan tillhandahåller bil + lastat släp till både lektion samt körprov.

Körkortstillstånd BE

För att få övningsköra behöver du ha ett giltigt körkortstillstånd av Transportstyrelsen.

Körningen

I övningskörningen får du lära dig att backa och manövrera med släp, utföra säkerhetskontroll och funktionsbeskrivningar. Körningen sker i olika trafikmiljöer och du får tips på vad du kan tänka på vad gäller sparsamkörning.

Kontakta oss här

Förarprov på Trafikverket

Kunskapsprov och körprov utförs på Trafikverket och bokas i samråd med receptionen. Du måste ha ett godkänt kunskapsprov för att få boka körprov för BE. När du kommer till provplatsen för körprovet finns bil och släp på plats till dig.