Förarbevis snöskoter

Anmäl dig

Kontakta oss på mail eller telefon så bokar vi in er på snöskoterutbildning.

Kunskapsprov på trafikskolan

För att ta förarbevis för snöskoter gör du inget kunskapsprov på Trafikverket utan den gör du på Trafikskolan. Kunskapsprovet får du göra först efter att du genomfört de teoretiska och praktiska delarna. Du måste även ha fyllt 16 år för att få skriva provet.

Efter godkänt resultat rapporterar vi in er till Transportstyrelsen. En ansökningsblankett och ett inbetalningskort för förarbeviset skickas hem till dig. När ansökan och betalning har kommit in tillverkar Transportstyrelsen förarbeviset och skickar det till din folkbokföringsadress.

Du kan köra direkt när ditt godkända kunskapsprov har blivit registrerat av oss om du har en giltig legitimation med dig när du kör. Däremot efter två månader måste du ha med dig förarbeviset när du kör.

Teori

Snöskoter utbildningen är uppdelad i två delar. Teori och praktik. Teoripasset är enligt lag sju (7) timmar. Teorin hos oss sker antingen vid ett tillfälle eller delad på två dagar. Upplägget för kursen framgår på vår E-handeln för respektive kurs.

Praktiska momentet

Den praktiska delen är minst tre (3) timmar. Den teoretiska och praktiska delen sker vid olika tillfällen. Totalt kan det bli mer än tio timmar, beroende på hur du klarar de teoretiska och praktiska momenten.

Under kursen får du kunskap om hur du på ett tryggt och lagligt sätt framför din snöskoter men också många bra knep och övrig kunskap du bör ha som snöskoterförare.

OBS!

Egen skoter medtages. Krav på snöskotern är att den ska vara påställd och försäkrad hos Transportstyrelsen. Norra Trafikskolan ansvarar ej för eventuella skador på elevens egna fordon eller förare.

För mer information om pris vänligen ring eller maila oss.

Vi lånar inte ut några skoterhjälmar utan det är upp till eleven att själv tillhandahålla en egen skoterhjälm.

Viktigt!

• Ta med giltig ID handling under utbildningens alla dagar.
  • För att få göra de praktiska delarna ska du ha fyllt 15 år och 9 månader men du måste ha fyllt 16 år för att få göra själva kunskapsprovet.
  • Ta med egen skoterhjälm.
  • Ha med dig varma kläder.
  • Vid medtag av egen snöskoter så ansvarar Norra Trafikskolan ej för eventuella skador på elevens egna fordon eller förare.

För framställande av förarbeviset tillkommer en avgift till Transportstyrelsen på 150 sek. Kom ihåg att du behöver bifoga ett godkänt fotografi.

Avbokningsregler

• Anmälan är bindande och måste avbokas per mail info@norratrafikskolan.se senast 14 dagar innan kursens start.
  • Påbörjad snöskoterutbildning återbetalas ej.
  • Vid snöbrist så kan kursen ställas in, då betalas hela anmälningsavgiften tillbaka.
  • Vid frågor maila oss på: info@norratrafikskolan.se